Homo Utilis

 


    Pokud je evoluční teorie správná, dochází v každém okamžiku k nepřetržitému vývoji. Mnohé nepřežije a zaniká, jiné se adaptuje, změní svou povahu. Prozatím předpokládám, že to tak platí, i když jsou i tací, kteří by nesouhlasili. Náboženství však pro tentokrát ponechme stranou.

    Všichni asi znáte Homo Sapiens Sapiens. Ano, jsou to všechny ty rozmanité tváře kolem vás, dokonce i tvář vaše. Bylo by jistě poučné podrobit toto pojmenování důkazní kritice (člověk moudrý), ale ani o to dnes neběží. Jak jinak by se ostatně nazval hlupák? Hlupákem? Jistěže ne.

    Homo Utilis je výplodem mé vlastní bujné představivosti, takže je zbytečné, pokud by jsi, můj laskavý čtenáři, začal po tomto kdekoliv jinde pátrat. Tento výraz znamená "člověk užitečný".

    Proč právě "užitečný"? Domnívám se, že takový by měl člověk budoucnosti být. Užitečnost střídající domnělou moudrost. A co mě k takovému závěru přivedlo? Jednoduše shrnuto lidská minulost. Charakteristika Homo Utilis je v hrubých obrysech následující:

    Člověk užitečný nepovažuje sebe sama za někoho výlučného, nadřazeného či vládnoucího nad ostatním světem. Rozumí koloběhu všech životních cyklů natolik, aby mu primitivní představy lidského velikášství připadaly směšné.

    Práci nepovažuje za pouhou nutnost, jak si zajistit přežití, ale především za naplnění snů a představ, které vznikají v lidské mysli a duši.

    Jeho emotivní - empatické, schopnosti jsou vysoce rozvinuty, což se odráží v praktické ochraně životního prostředí. Hledá způsoby, jak uzdravit veškeré chronické choroby tak typické ve věku Homo Sapiens Sapiens.

    Ekonomické, politické ani vojenské cíle nejsou nadřazeny ničemu. Slouží jako prostředky k dosahování cílů užitečných a ušlechtilých. Obohacování na úkor druhých, ideologické manipulace a války nejsou přípustné.

    Vlastnit, vyvíjet či používat zbraně hromadného ničení je nezákonným terorismem a to bez výjimek. Rovněž hladovění a chudoba jsou nepřípustné. Nelze na jedné straně plýtvat, aby druzí na opačném konci světa žebrali o jídlo a pitnou vodu.

    Platí nejvyšší zákon, který zakazuje nutit přímo či nepřímo člověka k čemukoliv. Každý jednotlivec zodpovídá za sebe, nemá nad nikým legitimní moc a nikdo ani nad ním. Sebeobrana před kriminalitou je samozřejmá, avšak nikdo nesmí zasahovat do univerzální svobody druhých.

    Tento text nepovažujte, prosím, za pouhou další kritiku našeho nynějšího stavu. Zaobírám se zde představou, jakým směrem by bylo možné pokračovat v životě na této planetě bez rizika, že si sami pod sebou podřízneme větev a s sebou přitom vezmeme do propadliště dějin budoucnost nejenom naši. Nakonec bych rád vyslovil jedno přání. Přál bych si, aby Člověk užitečný nebyl pouhou fikcí, ale aby přežil všechny nástrahy naší současnosti a aby odkaz totální destrukce zvrátil a napravil. Naučme se vzácný dar života hýčkat a opatrovat. A až se to stane, ztratíme potřebu ptát se, jaký je jeho smysl, neboť odpověď budeme znát.